Servet-i Fünun Şiir Konu Anlatımı
Merhaba arkadaşlar size bu yazımızda Türk Dili ve Edebiyatı Konuları hakkında bilgi vereceğiz. Yazımızı okuyarak bilgi sahibi olabilirsiniz. Servet-i Fünun Şiir sorusunun cevabı aşağıda sizleri bekliyor…
Servet-i Fünun Şiir
» Türk edebiyatını kesin olarak modernleştiren Servet-i Fünun büyük bir hızla sonuç aldığı ilk edebi tür şiirdir.
» Topluluğun genelinin şair olması ve Tevfik Fikret’in güçlü bir şair olması şiir konusunda hızlı bir netice almayı sağlamıştır.
» Servet-i Fünuncular ilk zamanlarında divan edebiyatının nazım şekillerini kullandılar. Ancak toplu olarak hareket etmeye başladıkları zaman, bu şekilleri derhal terk etmişlerdir.
» Kullandıkları nazım şekillerini üç grupta toplayabiliriz:
** Fransız şiirinden aynen alınanlar. (sone gibi)
** Divan edebiyatından alınıp değiştirilenler. (Serbest müstezat)
** Ne divan şiirinde ne de Fransız şiirinde bulunmayıp kendi kendilerine icad ettikleri ve nazımda geniş bir kafiye kolaylığı sağlayanlar.
Böylece Türk şiiri yepyeni bir görüş kazanmış oldu.
» Şiirin konusu sınırsızlaşmıştır. Her şeyin şiire konu olabileceği kabul edildi. Ama sosyal ve siyasi konulardan uzak durmuşlardır. Şiirlerde aşk, tabiat ve aile hayatı başlıca temalardır.
» 19. YY. Fransız şiirinin romantizminden sembolizmine kadar her merhalesini tanımışlardır. Böylece yeni bir duyuş, yeni bir zevk estetik getirmişlerdir. Beğendikleri birçok hayali de getirdiler.
» Bu anlayış da şiirde Arapça ve Farsça kelimelerin sayısını haddinden fazla çoğaltmıştır. Arapça ve Farsça kelimelerin artması ve «sanatkârane üslup» gayesi ile yapılan çabalar Servet-i Fünun şiirini ancak sınırlı bir aydın topluluğunun anlayabileceği duruma getirdi
» Teknik bakımdan başarıyı yakalamışlardır.
» Kafiyede ses benzeyişlerine fazla titizlik göstermedikleri için söyleyişte kolaylık sağlamışlardır.
» Fakat aruza bağlı kalmışlardır. Bu da teknik bir güçlüğü devam ettirmiştir. Aruzda başarılı olmuşlardır. Klasik aruz anlayışını değiştirmişlerdir.
» Servet-i Fünun şiirinde resim sanatından etkilenilmiştir.
» Sanat sanat içindir anlayışına uygun bireysel şiirler yazılmıştır.
» Sadece Tevfik Fikret bireysel şiirler yazdığı ilk döneminden sonra toplumcu şiirler yazmıştır.
149 Şiirlerde aşk ve doğa gibi bireysel konular işlenmiş, sıfatlara ve doğa tasvirlerine bolca yer verilmiştir.
» Tanzimat sanatçılarından olan R. M. Ekrem’in “Güzel olan her şey şiirin konusu olabilir.” anlayışıyla hareket edilmiştir.
» Kulak için kafiye anlayışı benimsenmiştir.
» Aruz Türkçeye uydurulmaya çalışılmıştır.
» Arapça ve Farsçadan, daha önce kullanılmamış sözcükleri kullanmayı bir hüner olarak görmüşlerdir.
» Divan edebiyatı ve Tanzimat edebiyatından farklı yeni imgeler (beyaz titreyiş, anılarımın gecesi vb.) kullanmışlardır.
» Süslü, sanatlı bir dil vardır.
Anlam bir mısrada değil diğer mısrada tamamlanmış, şiirin bütünlüğüne önem verilmiştir.
» Şiirde sembolizm ve parnasizmin etkisi vardır.
» Nazım nesre yaklaştırılmıştır, manzum hikâyeler yazılmıştır.
» Bu dönemde, mensur şiir örnekleri verilmeye başlanmıştır.
Servet-i Fünun Şairlerinden Bazıları
Tevfik Fikret(1867-1915)
» Kendi akımının ve Türk edebiyatının en önemli şairlerindendir.
» Aruz ölçüsünü Türkçeye başarıyla uygulamıştır.
» Fen, bilim, teknik onun kalemiyle şiirimize girmiştir.
» Parnasizm akımından etkilenmiştir.
» Şiiri düz yazıya yaklaştırmıştır.
» Şermin adlı eserinde hece ölçüsünü kullanmıştır.
» Servet-i Funun’dan sonra herhangi bir topluluğa katılmamış, bazı sosyal şiirler yazmıştır.
» Türk edebiyatında ilk defa İstanbul’u eleştiren şair olmuştur.(Sis şiiri)
» Mehmet Akif ile atışmışlardır. Oğlu Amerika’ya okumak için gider; ancak papaz olur.
Eserleri: Rubab-ı Şikeste, Haluk’un Defteri, Rubab-ın Cevabı, Tarih-i Kadim, Doksan Beşe Doğru, Şermin.
Cenap Şahabettin (1870-1934)
» Sanat, sanat içindir görüşünü benimsemiştir.
» Halk arasında birçok dizesi atasözü gibi kullanılmaktadır.
» Dilini süslemiş, kelime oyunları bol, söz sanatları oldukça fazla kullanmıştır.
» Şaire göre “şiir kelimelerle resim yapma işidir.”
Eserleri: Hac Yolunda, Evrak-ı Eyyam, Tamat, Nesr-i Harp, Nesr-i Sulh, Afak-ı Irak Tiryaki Sözleri.
Süleyman Nazif (1869-1927)
» Servetifünun topluluğuna katıldıktan sonra bireysel konuları işlemiştir.
» 1908’den sonra ise toplumsal konuları işlemiştir, “toplum için sanat” anlayışını benimsemiştir.
» İtilaf Devletleri tarafından İstanbul’un işgal edilmesi üzerine “Kara Bir Gün” adlı yazısının yayımlanmasından dolayı Malta’ya sürülmüştür.
» Daüssıla şiirinde milli duyguları ve ıstırapları anlatmıştır.
» Malta’da sürgündeyken yazdığı “vatan” konulu şiirleriyle ünlenmiştir.
» Şiirlerinde Namık Kemal’i örnek alan sanatçı, toplumcu bir anlayışa sahiptir.
» Eserlerinde vatan, millet, hürriyet konularını işlemiştir.
Eserleri
Şiir: Gizli Figanlar, Firak’ı Irak
Şiir-Nesir: Batarya ile Ateş, Malta Geceleri
Makale: Çal Çoban Çal, Malum-ı İlam, Tarihin Yılan Hikâyesi
Monografi: Namık Kemal, Mehmet Akif, Fuzuli
11. Sınıf Şiir Konu Anlatımı Tıklayınız…
11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Konuları için Tıklayınız…
11. Sınıfta Yer Alan Diğer Ders ve Konuları için Tıklayınız…